
Mașinile electrice devin din ce în ce mai populare pe piața auto și prevestesc un viitor 100% electric, care se apropie cu pași repezi de realitatea contemporană. Dacă te gândești să îți achiziționezi o astfel de mașină sau dacă doar vrei să afli mai multe despre acestea, articolul următor îți este dedicat și conține tot ce ai nevoie să știi.
Vehiculele complet electrice au motor electric în loc de motor cu ardere internă. Vehiculul folosește un set de acumulatori pentru a alimenta motorul electric și trebuie conectat la o priză de perete sau la un echipament de încărcare, numit și echipament de alimentare pentru vehicule electrice. Deoarece funcționează cu energie electrică, vehiculul nu emite gaze și noxe printr-o țeavă de eșapament și nu conține componente tipice pentru combustibilul lichid, cum ar fi o pompă de combustibil, conductă de combustibil sau rezervor de combustibil.
Componentele cheie ale unei mașini complet electrice sunt:
Există trei tipuri de tehnologii de încărcare:
Încărcarea de tip 1 utilizează o priză de uz casnic comună cu curent alternativ monofazic de 240 de volți. Fiecare vehicul electric poate fi încărcat prin tehnologia de tip 1 prin conectarea echipamentului de încărcare la o priză obișnuită de perete. Tipul 1 este cel mai lent mod de a încărca un vehicul electric. Acesta încarcă cu o putere de 3-7 kWh.
Tipul 2 de încărcare este cel mai des utilizat nivel pentru încărcarea zilnică a vehiculelor electrice. Echipamentele de încărcare de tip 2 pot fi instalate acasă, la locul de muncă și în locații publice. Acest tip poate încărca cu o putere de 11-22 kWh, în funcție de puterea de ieșire a încărcătorului de tip 2 și de rata maximă de încărcare a vehiculului.
Încărcarea de tip 3 este cea mai rapidă tehnologie de încărcare disponibilă și poate încărca un vehicul electric cu o putere de 50 până la peste 100 de kWh. Astfel, aceasta poate asigura încărcarea acumulatorului de la 10% la 80% din capacitate între 30-40 de minute.
Având în vedere că această tehnologie folosește curent continuu de tensiuni foarte mari, încărcarea de tip 3 este disponibilă doar la stațiile de încărcare publice.
Spre deosebire de mașinile convenționale care pot fi alimentate doar de la benzinării, autovehiculele electrice oferă mai multe modalității de încărcare, care se regăsesc fie acasă, fie la stațiile publice. Modalitatea folosită va influența viteza de încărcare. Acestea sunt:
Varianta 1: Oferă încărcare printr-o priză standard (cu trei fire) de 240 V care vine în pachetul de bază al mașinii și nu necesită instalarea unui echipament suplimentar de încărcare. Utilizarea acestei variante este recomandată numai în cazuri urgente, atunci când autonomia bateriei este foarte scăzută și nu puteți ajunge până la o stație publică. Putere de încărcare a acesteia este de aproximativ 15 km/h.
Varianta 2: Necesită instalarea unui wallbox dedicat pentru încărcarea vehiculului electric, care dispune de o priză de 240 V monofazic sau 400V trifazic. Aceasta permite o încărcare de 3 până la 4 ori mai rapidă decât prima variantă, în funcție de rata de acceptare a modelului mașinii și a încărcătorului folosit.
În spațiile publice special dedicate încărcării vehiculelor electrice, puteți opta pentru încărcarea de tip 2 sau de tip 3 (dacă mașină permite acest tip de tehnologie). Stațiile publice permit o încărcare de 3 până la 10 ori mai rapidă decât cea de acasă, în funcție de puterea de ieșire a stației de încărcare și de capacitatea vehiculului de a gestiona tehnologia tip 3.
Bateriile automobilelor electrice sunt asemănătoare cu o versiune extinsă a bateriei litiu-ion (Li-ion) a unui telefon mobil. Diferența este dată de faptul că vehiculele electrice nu folosesc o singură baterie precum un telefon, ci folosesc, în schimb, un pachet care este format din mii de acumulatori Li-ion individuali. Când mașina se încarcă, electricitatea este folosită pentru a face modificări chimice în interiorul bateriilor sale, iar când se deplasează, aceste reacții sunt inversate pentru a produce energie electrică.
O baterie litiu-ion (Li-ion) este un tip de baterie reîncărcabilă utilizată în vehiculele electrice și într-o serie de electronice portabile. Acestea au o densitate de energie mai mare decât bateriile reîncărcabile tipice cu plumb-acid sau nichel-cadmiu. Asta înseamnă că producătorii de baterii pot economisi spațiu, reducând dimensiunea totală a pachetului de baterii.
Dacă te gândești să îți achiziționezi o mașina electrică anul asta, îți recomandăm să arunci un ochi și peste Programul Rabla Plus 2022. Prin intermediul acestui program, poți obține finanțare pentru achiziționarea unui vehicul electric nou, prin oferirea spre casare a una sau doua autovehicule uzate.
Cuantumul finanţării este următorul:
Calendarul programului Rabla Plus îl găsești aici.
Un top al celor mai accesibile autovehicule electrice din România, ar arăta cam așa:
Dacia Spring dispune de o autonomie de până la 230 km în ciclu WLTP( Ciclul WLTP mixt include 57% parcurs urban, 25% parcurs interurban și 18% autostradă.) mixt și de până la 305 km în ciclu WLTP urban. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 19.600 Euro.
Volkswagen E-UP dispune de o autonomie de până la 260 km în ciclu WLTP. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 25.200 Euro.
Fiat 500 dispune de o autonomie de până la 460 km în ciclu WLTP urban. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 27.200 Euro.
Peugeot e-208 dispune de o autonomie de până la 362 km în ciclu WLTP. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 30.100 Euro.
Opel Corsa-e dispune de o autonomie de până la 352 km în ciclu WLTP. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 30.200 Euro.
Renault Zoe dispune de o autonomie de până la 395 km în ciclu WLTP. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 30.300 Euro.
Volkswagen ID.3 dispune de o autonomie de până la 420 km în ciclu WLTP. Prețul de plecare al acestei mașini începe de la 42.773 Euro.
A: Din punct de vedere al autonomiei, cea mai bună mașina electrică este Tesla Model S, Long Range (652 km autonomie).
A: Cea mai ieftină mașină din România este Dacia Spring.
Comentarii